Bilia har enklere hverdag med LOS Energy

Bilia har enklere hverdag med LOS Energy

– Når vi i Bilia stadig legger til nye og store bilforhandlere i vår portefølje, betyr enkel administrasjon og lave energikostnader mye for vårt valg av strømleverandør. LOS Energy gir oss alt vi trenger, forteller innkjøpsansvarlig Johan Svensson.

Bilia er i dag en av Nordens raskest voksende bilforhandlerkjeder – med nærmere 100 forhandlere og verksteder i både Norge og Sverige. Bilia startet i sin tid som et nettverk med kun Volvo i butikkene. I dag selger de også merkene BMW, Ford, Toyota, Lexus, Renault, Mini og Dacia – de tre sistnevnte dog kun i Sverige. 

Ekspansjonen skjer gjennom stadig nye oppkjøp av forhandlere, som bidro til en samlet omsetning på 19,5 milliarder svenske kroner i 2014 – med over 3 000 ansatte i Norge og Sverige.

Verdens største Volvoforhandler finner du selvsagt i Göteborg. Halvannen mil sørøst for fabrikken på Torslanda ligger Bilia Sisjön, som selger omlag 2 500 Volvoer hvert år. De lyse, romslige lokalene skaper en fantastisk atmosfære rundt både nye og brukte modeller i utstillingen.

Annelie Sjölin er én av selgerne som møter kundene her.

– Jeg liker jobben min svært godt! Her har vi frie og varierte arbeidsdager – og jeg får mulighet til å utvikle meg og møte hyggelige mennesker hver dag, forteller Annelie.

– Det er heller ikke noe minus å få arbeide med et bilmerke som er så på frammarsj med helt fantastiske produkter. Og så har jeg jo de beste kollegene man kan tenke seg!

Både salgshaller og verksteder stiller høye krav til både belysning og ventilasjon, som naturlig nok utgjør den største andelen av de rundt 50 GwH med energi som Bilia-konsernet bruker årlig.

– I våre årlige energikostnader på rundt 30 millioner kroner, er det ventilasjon og belysning som trekker mest. Og når det kommer til strømleveransen, så er det lave priser og enkel administrasjon som betyr mest. Der fungerer samarbeidet med LOS Energy meget godt. Så har vi da også vært kunde siden 2008, og lært mye om strømmarkedet underveis, forteller innkjøpsansvarlig for indirekte materiell, Johan Svensson.

– Det skjer nye ting hele tiden i Bilia, og med jevne mellomrom signerer vi kontrakter med nye forhandlere som vi kjøper inn i vår kjede. Det betyr også at jeg stadig får nye bygg og flere målepunkter som skal inn i vår avtale med LOS Energy.

– Heldigvis betyr det minimalt med arbeid for vår del: Vi oppgir kun basisinfo om byggene samt den unike koden for hver nye strømmåler, og så tar LOS Energy seg av resten. Som kunde av LOS Energy kan vi dermed konsentrere oss om det vi kan best, nemlig å utvikle Nordens ledende bilforhandlerkjede videre. 

Fakta om Bilia:

  • Startet av AB Volvo i 1967, under navnet Volvator
  • Var opprinnelig et nettverk kun for Volvo-forhandlere
  • Selger i dag kun personbiler, der halvparten er Volvo 
  • Er Nordens største kjede av bilforhandlere
  • Nærmere 100 butikker og verksteder i Norge og Sverige